Begrensede modifiseringer tillatt. Foringer\/uniballs er fritt, st\u00f8tdempere og fj\u00e6rer er fritt. Tilleggskonstruksjoner som stabilisatorstag, wattlink, panhardstag eller andre tilsvarende typer er fritt \u00e5 modifisere\/montere.<\/div>\n
L\u00f8se spacere p\u00e5 inntil 20mm tykkelse som ligger mellom nav og felg godkjennes dersom disse er montert med egnede forlengede hjulbolter eller studs, og er utstyrt med flens som griper fysisk inn i utenp\u00e5liggende felg (hub-centric). Ved bruk av spacere skal bilens sporvidde ikke \u00f8kes slik at hjulene bygger utenforbilens karosseri.<\/div>\n
\u00c5pen klasse: Fritt<\/div>\n
<\/div>\n
3.4.4 Drivverk<\/strong><\/div>\nGirkasse og differensial m\u00e5 v\u00e6re av en type originalt levert av BMW med original plassering. Modifisering\/montering av andre utvekslinger og\/eller diffsperre\/bremser fritt.<\/div>\n
\u00c5pne klasse: Fritt.<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
3.4.5 Felg<\/strong><\/div>\nFritt med hensyn ti<\/div>\n
l type, diameter, og fabrikat. Felg og dekk tillates ikke \u00e5 bygge<\/div>\n
utenfor bilens karosseri.<\/div>\n
<\/div>\n
3.4.6 Dekk<\/strong><\/div>\nSe punkt 3.2. Gategodkjente dekk. M\u00e5 ved start av trening og l\u00f8p ha en minimum<\/div>\n
m\u00f8nsterdybde p\u00e5 1,6mm. Se liste over godkjente dekk<\/div>\n
<\/div>\n
3.4.7 Modifiseringer karosseri<\/strong><\/div>\nFor \u00e5 redusere bilens vekt kan f\u00f8lgende modifiseringer gj\u00f8res:<\/div>\n
Interi\u00f8r og isolasjon kan fjernes. Sideruter og bakrute kan erstattes med klart gjennomsiktig hardt plastmateriale, polycarbonat eller lignende. Dette er i henholdtil gjeldene regler utstedt av NBF.<\/div>\n
\n
Karosseriets l\u00f8se deler som panser, koffertluke, d\u00f8rer kan lettes\/erstattes med tilsvarende i lettere materialer. Disse skal i s\u00e5 fall v\u00e6re forsvarlig festet. D\u00f8rer skal la seg \u00e5pne p\u00e5 vanlig m\u00e5te, og originale forsterkninger i f\u00f8rerd\u00f8ren skal beholdes.<\/div>\n
Skjermer og andre karosserideler kan erstattes med lettere materialer, s\u00e5 fremt de er sikkerhetsmessig forsvarlig og fast montert og ikke svekker bilens b\u00e6rende konstruksjon.<\/div>\n
Panser og koffertlokk\/bakluke m\u00e5 kunne \u00e5pnes fra utsiden, og sikres med ekstra l\u00e5ser hvis de er montert slik at de kan \u00e5pne seg av fartsvinden.<\/div>\n
Fronhengslete panser kan ha utvendig utl\u00f8ser.<\/div>\n
Ved karrosserimodifiseringer som fastmonterte skjermer og frontstykker og lignende s\u00e5 skal bilens opprinnelige identitet tydelig fremkomme.<\/div>\n
S\u00e5kalt flippfront som vippes fremover er ikke tillatt.<\/div>\n
Bilens b\u00e6rende struktur og konstruksjon skal beholdes original.<\/div>\n
Bilens reservehjuls br\u00f8nn kan fjernes eller erstattes med lettere materiale.<\/div>\n
P\u00e5 biler med frittliggende st\u00f8tfangere kan disse fjernes.<\/div>\n
P\u00e5 biler hvor st\u00f8tfangere er en integrert del av karosseriet skal disse beholdes.<\/div>\n
\u00c5pen klasse: I utgangspunktet fritt s\u00e5 lenge sikkerhet er ivaretatt. I tvilstilfeller vil styre ta en endelig beslutning.<\/div>\n
<\/div>\n
3.5 Aerodynamikk<\/strong><\/div>\nUoriginale spoilere kan benyttes, men vil gi effekttillegg jfr. kalkyleberegningsark.<\/div>\n
Spoilere tillates ikke \u00e5 stikke ut over bilens bredde eller h\u00f8yde.<\/div>\n
<\/div>\n
3.6 Lys<\/strong><\/div>\nAlle biler skal ha f\u00f8lgende lysutstyr montert og i funksjon:<\/div>\n
Bremselys: 2 stykk i funksjon n\u00e5r motoren g\u00e5r\/tenning p\u00e5sl\u00e5tt. Plassert p\u00e5 tiln\u00e6rmet original plassering.<\/div>\n
H\u00f8ytsittende 3. bremselys er p\u00e5budt<\/div>\n
Forover: 2 stk. minimum tilsvarende n\u00e6rlys, plassert til n\u00e6rmet original plassering<\/div>\n
Bakover: 2 stk r\u00f8de baklys plassert tiln\u00e6rmet p\u00e5 original plassering<\/div>\n
For-og baklys skal kunne sl\u00e5s p\u00e5\/av ved behov med egen bryter.<\/div>\n
Bilens lys skal fungere og kunne betjenes av bilens f\u00f8rer<\/div>\n
<\/div>\n
3.7 Motoreffekt beregninger<\/strong><\/div>\nKonkurranseeffekt:<\/div>\n
Standard motor: Motorens originaleffekt + evt. tillegg-evt. fradrag, basert p\u00e5 kalkyleberegningsark.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Trimmet motor: Motorens estimerte effekt + evt. tillegg-evt. fradrag, basert p\u00e5 kalkyleberegningsark.<\/div>\n
Omregningsfaktorer:<\/div>\n
1 hk SAE =0,92 hk DIN<\/div>\n
1 kW SAE = 1,25 hk DIN<\/div>\n
1 kW DIN = 1,36 hk DIN<\/div>\n
Hvis en effektangivelse er \u00e5penbart feil, kan l\u00f8psledelse tillempeen realistisk effekt med evt.annen klasseinndeling som f\u00f8lge.<\/div>\n
<\/div>\n
3.8 Markfrigang<\/strong><\/div>\nBilens laveste punkt m\u00e5 v\u00e6re minimum 50 mm fra bakken og m\u00e5 ikke ber\u00f8re bakken hvis hjulene p\u00e5 den ene siden tappes for luft. Sikkerhetsmessige innretninger som. f.eks bunnpannebeskytter kan v\u00e6re n\u00e6rmere bakken enn 50mm.<\/div>\n
<\/div>\n
3.9 Motor, definisjon, fratrekk og tillegg<\/strong><\/div>\nModifiseringer tillatt, men kan gi effekttillegg, iflg. kalkyleberegning for klasseinndeling<\/div>\n
<\/div>\n
3.9.1 Definisjon motor<\/strong><\/div>\nStandard motor<\/em><\/div>\nMed standard motor menes en fabrikk<\/div>\n
standard motor med f\u00f8lgende tillatte<\/div>\n
modifiseringer: Luftfilter samt eksosanlegg og grenr\u00f8r, er fritt til \u00e5 modifiseres.<\/div>\n
Inntil 1 mm planslipping av topp er tillatt. Porting av topp og kanaler er tillatt.<\/div>\n
Letting av svinghjul er tillatt.<\/div>\n
<\/div>\n
Trimmet motor<\/em><\/div>\nMotorer som trimmes utover reglene for Standard motor ansees som trimmet og medf\u00f8rer tillegg iflg. regneark for klasseinndeling.<\/div>\n
<\/div>\n
3.9.2 Fratrekk og tillegg<\/strong><\/div>\nTillegg ved modifisering av standardmotor gis iht. regneark for klasseinndeling.<\/div>\n
Fratrekk i effektgrunnlag:<\/div>\n
Ikke differensialbrems:-5%<\/div>\n
Dekkbredde mindre enn grunnbredden: Fratrekk iflg. regneark forklasseinndeling.<\/div>\n
Tillegg i effektgrunnlag:<\/div>\n
Dekk bredere enn grunnbredden: tillegg iflg. regneark for klasseinndeling.<\/div>\n
ABS: +5%<\/div>\n
Bakspoiler\/vinge (uoriginal): +7,5%<\/div>\n
Drivstoff E-85 og Racefuel gir tillegg i henhold til regneark<\/div>\n
Dieselmotor med 1 standard turbo + 40 % (m\u00e5 godkjennes av styret)<\/div>\n
Dieselmotor trimmet kalkuleres av styret inntil klasseskjema foreligger.<\/div>\n
<\/div>\n
4 Sikkerhetsreglement<\/strong><\/div>\nDet henvises til gjeldende regelverk NSR \u00a7 304\u2013Tekniskesikkerhetsbestemmelser for rally og hastighetsl\u00f8p.<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
4.1 Sikkerhetsbestemmelser<\/strong><\/div>\nBil med gyldig vognlisens, min. dekkende sikkerhetsreglementet for NSR \u00a7 304.<\/div>\n
Reglement for Roadsport kan godkjennes av styret, anses \u00e5 oppfylle sikkerhetskravene. F\u00f8lgende gjelder:<\/div>\n
<\/div>\n
4.1.1 Bur\/velteb\u00f8yle: NSR \u00a7304<\/strong><\/div>\nAlle biler skal ha min. 6 punkts\u2013velteb\u00f8yle\/bur bygget etter gjeldene regler fra NBF. Alle biler skal ha min. 1 d\u00f8rstrever p\u00e5 f\u00f8rersiden.<\/div>\n
<\/div>\n
4.2 Belter og stol<\/strong><\/div>\nEtter gjeldende regler, FIA godkjent stol samt FIA-godkjent minimum 4-punktsbelte med godkjente innfestningspunkter. Obligatorisk med armstropper i \u00e5pen bil.<\/div>\n
FIA`s aldersgrense p\u00e5 stol kreves ikke oppfylt.<\/div>\n
<\/div>\n