Nå tenkte jeg det er på tide å skrive litt om hvorfor denne serien her kan være noe for akkurat DEG!!!!

MEG

For å begynne med meg. Jeg heter Stian Sundt, er 31år og bor på Burud, 30 min utenfor Drammen. Jeg har en datter på snart 8 år som jeg er 50% alenefar for. Jeg jobber som bilmekaniker i ett stort konsern med en rimelig normal inntekt. På fritiden liker jeg å drive med motorsport, hovedsaklig motocross og BMW Cup. Jeg ble valgt til formann i BMW CCN Racing i 2014. Jeg har drevet med racing siden debuten min i Corsa Italiana i 2009, da i en Lancia Delta 4wd Turbo. Hva har dette med saken å gjøre tenker du?? Jeg skal nå prøve å forklare at man med enkle midler kan drive med racing på ett normalt familie budsjett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilen på bilde er min første BMW løpsbil. Det er en 1992 325i coupè som jeg bygget vinteren til 2012 sesongen. Den var helt standard, det eneste uoriginale var ett ordentlig understell. Bilen ga jeg 10 000kr for, understellet hadde jeg etter Lanciaen. Så kjøpte jeg bur og sveiset dette inn selv. Det vil med andre ord si en ferdig bil til under 30 000 kr for de som kan gjøre litt selv. Det koster heller ikke all verden å sette bort burbygging til noen som kan det. Vi kjører på gategodkjente slicks noe som holder kostnadene nede. Det er en egen dekkliste i reglementet som sier hvilke dekk som er tillatt. For meg med min bil holder dekkene cirka 1,5 sesong. Og de koster 6000 kr cirka.

Henger

Veldig mange tror man trenger henger selv. Jeg var så heldig å fikk låne henger de to første årene jeg kjørte BWM Cup. Man kommer veldig gunstig ut med å ordne en leieavtale for de få helgene vi har billøp. Det er viktig å tenke enkelt her. Man får mange leiedager for 40 000 som en ganske simpel bilhenger koster ny. Da slipper man å ha den stående hele vinteren, vedlikeholdet, knuste lamper, bremser som henger på osv.

Trekkvogn

En kommentar jeg ofte får fra publikum på løpene er «Buss og greier ja….»   For å oppklare en ting med en gang så har ikke jeg buss fordi jeg har masse penger, det er heller omvendt. Det store spørsmålet for meg var hvordan skal jeg komme meg til og fra løp med bil, dekk, verktøy, familie og kanskje en mekaniker??? Dette var ett problem da jeg ikke hadde henger eller bil og dra dette med. Jeg vurderte alt fra varebiler til bobiler til Vikingbiler. Etter mye vurdering frem og tilbake fant jeg fort ut at en bobil som kan trekke bilhenger fort koster 3-400 000. En stor varebil man kan sove baki på tur koster 120 000. Så jeg havnet derfor på en 1992 modell Volvo B10M buss. Den ga jeg 60 000 for , å bygget om til campingbil selv for cirka 10 000. Hengerfeste fikk jeg ett mekanisk verksted til å lage for 1500. Denne dekker alle mine behov for racing samt at den kan brukes til camping ellers. Uansett hvordan jeg så på saken var dette det absolutt billigste for meg. Nå i ettertid er denne blitt viktigere for meg enn noensinne da jeg kan ha med jentungen på billøp uten at hun må sitte i setet på en bil når jeg er på banen å kjører løp, men kan ha med seg filmer, tegnesaker og bøker.

 BMW Cup 

Bmw Cup har som formål å gi ett tilbud til de som vil kjøre racing til lavest mulig pris. Og man får ikke billigere bilsport enn BMW Cup og Corsa Italiana. Corsa Italiana er vert for noen av løpene våre, i 2014 bare ett da resten har vært i regi av Racing NM. Corsa byr på ett helt unikt miljø og samhold som man ikke finner på noen annen bane i noen annen gren i Norge….TRO MEG 🙂  De er avslappede, morsomme og sarkatiske men samtidig veldig seriøse og profesjonelle. De har noen av de dyktigste tekniske kontrollantene vi er borti på løpene vi kjører samtidig som de har en god tone. De som ikke har sett denne serien bør ta turen. Jeg håper virkelig vi får være med i årene fremover også. Løpene koster 2500 kr. For dette for vi overnatte med strøm og fasiliteter på banen. Vi får mange timer bak rattet. Særlig på Corsa sine egne arrangementer. Grilling og juging i depotet når vi ikke kjører. Med andre ord, mer bilkjøring og bedre racing får man ikke i noen bilsport.

Klasser

Det er her det blir interresant. BMW Cup er bygget opp på malen som er grunnmuren i Corsa Italiana, nemlig ett strengt regleverk bygget rundt 4 klasser med vekt/effekt som basis. Dette blir utregnet via ett klassekalkuleringsskjema som er bygget opp i Excel av Corsa gjengen. Her blir det kalkulert med dekkbredder, tuning, spoiler, osv. Personlig klasser min bil rett inn i klasse 3. Der er vi nå flere biler og det er meget hard konkurranse. Vi bytter plasser mange ganger i løpet av heatene og vi bytter plasser på pallen stadig vekk. Klasse 3 er meget fint for feks en 325 uten så voldsomt mye ombygging.

2015

I sesongen som kommer skal vi til med noe nytt. Det blir etter all sannsynlighet ett løp mot våre svenske venner i BMW Sport Club Sverige. De har ett litt annet regelverk men vi er invitert til noe vi har valgt å kalle » landskamp». Dette er veldig spennende 🙂

Utover dette jobber vi beinhardt med rekruttering. Vi diskuterer regelverk og klasser. Alle som har ønsker og meninger om dette er hjertelig velkommen til å dele dette med oss i styret.

Jeg håper noe av dette har kastet litt lys på kostnader og muligheter. Husk at man må ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Vil man kjøre er det viktigst. Dette her har ALLE råd til 🙂

Ved spørsmål i forhold til kostnader, regelverk eller BMW Cup generelt send mail til formann@bmwcup.no eller ring meg på 975 07 367 så skal jeg svare så godt jeg kan 🙂

 

Mvh

Stian #84